Pensionistforeningen

Pedersker Pensionistforening mødes hver tirsdag.

Foreningen er en aktiv forening med mange gode arrangementer både lokalt og “ud af huset”.

Hver anden tirsdag spiller man kort på Samlingshuset og hver anden tirsdag er der foredrag, lysbilleder, banko og underholdning. Desuden arrangeres fester, udflugter m.m.

program-i-word-pdf-pdf-23-05-2017udg-2

Penionistforeningens Nytårsfest fra d.17. januar 2017 ses på de første 7 fotos herunder.

pensionisternes-nytaarsfest1 pensionisternes-nytaarsfest2 pensionisternes-nytaarsfest3 pensionisternes-nytaarsfest4 pensionisternes-nytaarsfest5 pensionisternes-nytaarsfest6 pensionisternes-nytaarsfest7

maj 2014 Udflugt med besøg på Bornholms Museum og spisning på Hasle Camping:

Herunder lidt fra tidligere ture:

Udflugt med besøg på Østkraft, spisning på Bolsterbjerg og besøg på Aarsdale Mølle og Havn, d. 28. maj  2013:

Udflugt med besøg på Lille Bjergegård for at se på Hammershuslam, d. 10. september 2013:

11. september 2012, Udflugt til Melstedgård og kysttur videre til Snogebæk

(se også beskrivelsen nedenfor filmen):

Vi mødtes kl. 13 ved Bussely i Pedersker, på en meget solrig og varm dag. Det var dejligt at se, at der var mødt 6 helt nye medlemmer op. Bussen kom, og vi fortsatte som sædvanlig til Åkirkeby, hvor vi samlede de derboende medlemmer op. Vi blev 45 i alt. Der var tilmeldt 46, men én blev forhindret i sidste øjeblik pga. frivilligt arbejde. Det var Claus der var chauffør. Claus har haft Benny som lærer i skolen, så de to kendte hinanden rigtig godt. Begge var de gode til at give os nogle gode historier undervejs!

Vi kørte af små veje op til Almindingen, hvor vi kørte ad Chr. X´s Vej, der er blevet forsynet med færiste og hegn. Det var lige alt, at bussen kunne klemme sig ind igennem “slugten”. Hegnet er lavet pga. de netop udsatte 7 bisoner. Selvom vi alle spejdede til begge sider, lykkedes det ikke at se dyrene.

Vi kørte ad Åløsevej, Risenholmsvej og videre ad Kobbevej. på Kobbevej standsede Claus bussen ved Magnetbakkerne, så vi kunne se, hvordan den ganske af sig selv kørte opad bakke! Mon ikke, det er synsbedrag?

Fra Kobbevej har man en pragtfuld udsigt over havet og over Gudhjem, og Benny mente, vi nu måske havde gættet, at vi var på vej til Landbrugsmuseet Melstedgård. Ved porten stod Viggo Kofoed, tidligere “Pærskerhorra” fra Slettegård, og tog imod os. På gårdspladsen holdt vi “samling” og Viggo og en dame fra gården fortalte os om gårdens historie, oprettelse af landbrugsmuseet m.v.

Herefter trængte vi til kaffe. Der var bestilt kaffe med kringle, som blev indtaget ved borde og bænke inde i den gamle “gårdkone”, hvor der i dag er butik med salg af billetter, kaffe, souvenirs m.v. Vi sad lidt rundt omkring, men det lykkedes at få plads til alle. Da de ikke serverede lagkage på gården, havde Benny fået lov til at tage roulade med fra bageren i Pedersker. Med en omgang dåsespray flødeskum fungerede det næsten som lagkage, og det smagte rigtig godt.

Herefter gik vi rundt indenfor i stuehus og stald, og udenfor i haven, hvor Viggo Kofoed havde fortalt os, at vi bare skulle smage på æbler, blommer og pærer, så det gjorde vi.

Kl. 16.00 gik vi igen ombord i bussen, og så kørte vi en dejlig kysttur østpå. Da vi nærmede os Snogebæk, kom der 10 regnstænk på ruden, men da vi gjorde holdt på parkeringspladsen ved havnen, for at nyde en øl eller vand, var vejret fint. Nogle fik også tid til at kigge lidt på forretninger i Snogebæk.

Så kørte vi hjem, først til Pedersker, derefter kørte bussen videre til Åkirkeby.

Da vi stod af i Pedersker, begyndte det igen at regnstænke lidt. Det var som Benny havde sagt ved starten af turen: “Det bliver ikke regnvejr, før vi er hjemme igen”.